Hyresgästerna tar över i Borås 26 maj

Pressmeddelande   •   Maj 26, 2004 08:35 CEST

Det blir nöjen blandat med allvar när Hyresgästföreningen tar över Stora Torget i Borås den 26 maj klockan 11–18. Men det blir också besiktningar ute i privatägda fastigheter.

Hyresgästföreningens förhandlare och jurister kommer att besiktiga ett tiotal lägenheter som har privat ägare och där det har varit olika bekymmer, under flera års tid. Första besiktningen är klockan 09 och den sista klockan 17. Följ med och se hur det går till.

På Stora Torget kan boråsarna komma och ställa frågor om hyran och vad som ingår i den, fråga om vilka rättigheter och skyldigheter man har som hyresgäst och hur man kan engagera sig i det egna området.

En buss med en jurist, en förhandlare och en förtroendevald kommer att besöka Göta kl 10–11, Sjöbo Torg kl 12–13, Högskolan kl 14–15 och Coop Forum kl 16–17.

Årets hyresvärd kommer att utses och få mottaga ett diplom kl 12.00 på Stora Torget.

Hyresgästföreningen bjuder dessutom på underhållning, tävlingar, kaffe och kaka samt stöldmärkning av cycklar.

För ytterligare upplysningar:

Monica Bogsjö-Andersson, pressansvarig, 0730-215 134

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för bostadshyresgäster.
Vi arbetar för sunda och bra bostäder. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti.
Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det innebär att varannan hyresgäst är medlem. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.