Hyresgästföreningen begär sänkt hyra för 34.000 hyresgäster

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2005 14:23 CEST

På torsdagseftermiddagen lämnade Hyresgästföreningen över sitt påkallande om sänkt hyra till Örebrobostäder AB samt de privata fastighetsägarna i Örebro. Föreningen begär en sänkning för samtliga 34.000 lägenheter.

- Det ekonomiska läget i ÖBO är sådant att man, utan att riskera försämrad service och underhåll, kan sänka hyran nästa år, det säger Gunnar Bladh, ordförande i Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

- Våra huvudargument för sänkt hyra är att ÖBO har en stark ekonomi och då behövs inte så stor vinst. Att ÖBO dessutom lämnar aktieutdelning till Örebro kommun ser vi som orättvist och felaktigt.

-Vi kommer inte att acceptera några höjda hyror för nästa år. Hyresgästerna måste få del av det gynnsamma ekonomiska läget med låga räntor och låg inflation, avslutar Gunnar.

I en kommentar till förhandlingarna med dom privata fastighetsägarna säger Lars Gustafsson, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen, att det är självklart att också dom som bor hos en privat fastighetsägare ska ha del av det gynnsamma läget. Detta kan bara ske genom sänkta hyror.

För kommentarer och mer information kontakta:

Gunnar Bladh Ordförande Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation Tfn. 019-30 75 81

Lars Gustafsson förhandlingsledare Hyresgästföreningen. Tfn. 019- 16 48 06 mobil. 0706-42 84 73

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.