Hyresgästföreningen granskar kommuner inför hyresförhandlingar

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2004 15:57 CEST

- Inför årets hyresförhandlingar kommer Hyresgästföreningen att granska hur landets kommuner sköter mellanhavandena med de egna bostadsföretagen. I flera kommuner har vi sett hur man tar ut pengar ur sina bostadsföretag på ett sätt som drabbar hyresgästerna hårt. Den här frågan kommer att bli viktig i förhandlingarna om 2005 års hyror, säger Barbro Engman, förbundsordförande i Hyresgästföreningen.

Hon pekar också på att det ökade ekonomiska utrymme hushållen kan räkna med snabbt kan ätas upp om hyreshöjningarna blir alltför höga.

- Inflationen nästa år kommer att bli låg. Därför är det rimligt att också de allmännyttiga bostadsföretagen håller tillbaka.

Hyreskraven för 2005 års hyror i de allmännyttiga bostadsföretag som hittills kommit med yrkanden (totalt 100 000 lägenheter) ligger på i genomsnitt på fyra procent. Idag presenterade SABO sin bedömning av allmännyttans hyreshöjningskrav på sammantaget 4,3 procent.

Peder Palmstierna
Hyresgästföreningen Riksförbundet