Hyresgästföreningen kräver hyressänkning i Enköping

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2003 11:51 CET

Hyresgästföreningen har till Enköpings Hyresbostäder framfört sitt yrkande om hyressänkning med 3 procent att gälla från 1 mars 2004.

Enköpings Hyresbostäder har ännu inte lämnat något yrkande.

I ett material som företaget själva presenterat visas ett troligt resultat på 12,8 miljoner kronor för 2003.

Trots kostnadsökningar bland annat gällande kommunala taxor,
under 2004, budgeteras ett plusresultat för 2004 på 8,3 miljoner kronor

En hyressänkning i linje med Hyresgästföreningens yrkande skulle istället ge ett plusresultat på 4,3 miljoner kronor under 2004.

Visserligen kan ett positivt resultat användas för att stärka – konsolidera – företaget, men med en soliditet på 24,5 procent (senaste bokslutet) tillhör Enköpings Hyresbostäder redan idag en av de starkaste allmännyttorna i Sverige.

– Hyresgästföreningen förväntas alltid ta ansvar när svaga allmännyttiga företag går med förlust och acceptera hyreshöjningar, säger Georg Hard, förhandlare på Hyresgästföreningen.

– Rimligtvis borde hyror kunna sänkas när ekonomiskt starka allmännyttor går med vinst – Enköpings Hyresbostäder är ett sådant exempel, avslutar Georg Hardt.

För ytterligare information kontakta Georg Hardt
Telefon: 018-18 93 05 eller 070-54 55 52 (mobil)
E-post: georg.hardt@hyresgastforeningen.se

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.