Hyresgästföreningen kräver sänkta hyror i Linköping

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2005 09:23 CEST

- Vi kommer att begära sänkning av hyran inför nästa år, säger Benny Andersson, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region Öst.

Att Stångåstaden meddelat att man inte tänker höja hyrorna, förvånar inte Benny Andersson.
- Jag tror det är uppenbart för de flesta bostadsföretag att årets hyresförhandlingar kommer att handla om att sänka hyrorna, säger han.
I tisdags kväll träffades de hyresgäster som ingår i Hyresgästföreningens stora förhandlingsdelegation gentemot Stångåstaden. Beslut togs att föreningen kommer att påkalla förhandling om sänkta hyror. Beträffande nivån vill man återkomma.
Kommunägda Stångåstaden ska drivas enligt självkostnad och är som andra allmännyttor hyresledande i den egna kommunen.

För ytterligare information:
Benny Andersson, förhandlingschef, Hyresgästföreningen region Öst, 013-495 44 61, 0708-91 56 45
Erik Malmberg, kommunikatör, Hyresgästföreningen region Öst, 013-495 44 59, 0708-10 27 44.

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.