Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna frågar 20 000 hyresgäster om boendekvalitet

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2004 16:23 CEST

I dagarna skickas närmare 20 000 enkäter ut till hyresgäster i Göteborg. Utskicket är ett led i det pågående kvalitetshyresprojektet som drivs gemensamt av Fastighetsägarna och Hyres­gäst­föreningen.

– Jag tror inte att någon bostadsorganisation tidigare har frågat så många hyresgäster samtidigt om deras boende. Vi är glada att kunna genomföra en så omfattande enkät­under­sökning och hoppas verkligen att hyresgästerna nu tar chansen att berätta vad det tycker om kvaliteten i sitt boende. Vår ambition är att 80 procent av hyresgästerna ska ha fått en enkät innan 2006 års utgång, säger Christer Wiström, projektledare Fastighetsägarna Göteborg Första Regionen.

Organisationerna är överens om metoderna för att mäta kvalitet i boendet och är också ense om att låta resultatet få större betydelse i hyresförhandlingarna. Därför kommer enkäten, tillsammans med resultaten från de besiktningar som samtidigt pågår, att ligga till grund för den kommande förhandlingen om 2005 års hyror.

Kvalitetshyra omfattar såväl hårda faktorer som till exempel läge, underhåll och trappstädning som mjuka faktorer som trygghet och dialog med fastighets­ägaren.

Kvalitetshyresprojektet syftar till att utveckla och förfina det idag 35 år gamla hyressättnings­system som kallas bruksvärdes­systemet.

– Vi vill skapa rättvisare hyror för både hyresgäster och fastighetsägare. Hyresgäster ska få det de betalar för och fastighetsägare ska få betalt efter den kvalitet de levererar, säger Göran Moberg, projektledare Hyresgästföreningen Region Västra Sverige.

För ytterligare information kontakta gärna:

Göran Moberg, projektledare Hyresgästföreningen Region Västra Sverige

Christer Wiström, projektledare Fastighetsägarna Göteborg Första Regionen