Hyresgästföreningen och privatvärd överens om sänkt hyra

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2005 13:35 CEST

För första gången har Hyresgästföreningen gjort upp om hyran med en privatvärd före förhandlingarna med allmännyttan. I Linköping sänker Michael Cocozzas Botrygg Bygg AB hyrorna från årsskiftet. Det är landets första uppgörelse om hyressänkningar.

- Det är rimligt med sänkta hyror nästa år med tanke på ränteläget, säger vd Michael Cocozza.

Hyrorna sänks i genomsnitt med 1,25 procent i de 713 lägenheter som förhandlas av Hyresgästföreningen.

- Det är med stor tillfredsställelse vi tar emot nyheten, säger Barbro Engman, förbundsordförande i Hyresgästföreningen, som i år har krävt hyressänkningar med anledning av det låga ränteläget och det faktum att de hyresnormerande kommunala bostadsföretagen blivit förmögnare under de senaste åren.

Hyresgästföreningen har krävt sänkta hyror i ett mycket stort antal företag i hela landet.
- Nu väntar vi på att fler hyresvärdar ska sänka hyrorna.

Det är unikt att en privatvärd på detta sätt sänker hyrorna och att det sker innan något avtal träffats med det allmännyttiga bostadsföretaget.

Michael Cocozza har tidigare gjort sig känd som hyresvärden som vågar sticka ut. Han var en av få som fortsatte att bygga när byggindustrin och så gott som alla hyresvärdar sa att det inte gick att bygga hyreslägenheter utan att höja hyrorna rejält. Också i Stockholm, där hyrorna i nybyggda lägenheter stigit kraftigt sedan mitten på 90-talet, vågar han bygga till väsentligt lägre hyra än exempelvis Stockholms allmännyttiga bostadsföretag.

- När det gäller att få tillgång till kommunal mark tycker jag att den som kan erbjuda lägst hyror ska få bygga, säger Michael Cocozza som vill understryka vikten av konkurrens för att kunna pressa hyrorna.

- Det är jätteviktigt med konkurrens, säger Barbro Engman. Vi värnar förvisso om allmännyttan men kan man inte hålla nere hyrorna i nyproduktionen ska inte allmännyttan få förtur till mark.

För ytterliga information:
Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen, 08-791 02 31, 070-524 28 66

Michael Cocozza, vd Botrygg Bygg AB, 013-36 86 66, 0739-40 24 37

Ylva Bohlin Lövgren, förhandlare Hyresgästföreningen region Öst, 013-495 44 55, 0708-91 48 61

Peder Palmstierna, presschef Hyresgästföreningen riksförbundet, 08-791 02 22, 070-672 92 65

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.