Hyresgästföreningen och Signalisten i Solna överens om hyresändring och tioårig underhållsplan

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2007 11:25 CEST

Hyresgästerna i Bostadsstiftelsen Signalisten i Solna slipper hyreshöjningar under årets första nio månader, tack vare överenskommelsen mellan Hyresgästföreningen och Signalisten. Hyreshöjningarna på 22 kr/kvm införs från och med 1 oktober 2007 i stället för från 1 januari. Samtidigt har en tioårig underhållsplan för att säkra det framtida boendet i Signalisten upprättats. Uppgörelsen gäller även dotterbolaget Solnabostäder.

- Med den här uppgörelsen tar vi ett stort ansvar för att skapa goda förutsättningar för Signalisten att genomföra det upprustnings- och underhållsarbete som behövs. Det är vår övertygelse att denna uppgörelse ur ett långsiktigt perspektiv är gynnsam för de boende, säger Liz Grennstam, ordförande Hyresgästföreningen Solna.

Hyreshöjningen ger för perioden 2007-2009 totalt 16 miljoner kronor att huvudsakligen användas till ökad upprustning. Överenskommelsen innebär att hyrorna för samtliga bostäder höjs från och med 1 oktober 2007 i stället för från 1 januari. Höjningen på 22 kronor per kvadratmeter motsvarar cirka 130 kronor i månaden för en normal trerummare.

Enligt överenskommelsen höjs hyrorna därefter med 3,5 procent per den 1 april 2008 och med 3,7 procent per den 1 april 2009 på utgående totalhyra i koncernen. Hur höjningarna för 2008 och 2009 ska fördelas mellan Signalistens olika områden och lägenheter är ännu inte fastställt.

-Vi är glada över att tillsammans med Hyresgästföreningen ha kommit överens om en rimlig och rättvis hyreshöjning för att långsiktigt klara den underhållsutmaning vi nu står inför. Det här är ett viktigt steg på vägen för att trygga ett fortsatt bra boende för våra hyresgäster, säger Tomas Linderstål, VD Signalisten.

Signalisten har i dag har både driftkostnader och hyresnivåer som tillhör de lägsta bland de allmännyttiga bostadsföretagen i Stockholmsområdet och hyrorna har inte höjts sedan 2005. Dessutom har Signalisten bevarat det hyresgäststyrda lägenhetsunderhållet, vilket slopats av många andra bolag.

För mer information, kontakta:

Liz Grennstam, Hyresgästföreningen Solna

Tomas Linderstål, Signalisten