Hyresgästföreningen startar Framtidsverkstad

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2003 11:05 CEST

På Fryshusets ID mässa 9-12 Oktober, kl 10.30-17.30, lanserar Hyresgästföreningen ett nytt sätt att arbeta som tar folks åsikter på allvar.

Det gamla sättet att arbeta på, som ofta bygger på passiv informationsöverföring, är föråldrat och behöver vitaliseras. Nu förväntas deltagarna vara aktiva. Med Framtidsverkstäder kan många vara med och skapa en gemensam bild tillsammans med helt okända människor. Allas inlägg märks lika mycket – till skillnad från ett vanligt möte där det är den som hörs och syns mest som får sin vilja igenom. Under mässdagarna kommer besökarna (uppskattat till 5 000) kunna påverka vad Hyresgästföreningen ska jobba med och dessutom berätta hur jobbet ska göras.

– Det är ombytta roller, förr gick organisationerna ut och berättade för medlemmarna vad de skulle göra. Nu är det människorna som ska berätta för oss vad vi ska göra och hur vi tillsammans ska genomföra arbetet, säger Henrik Persson, verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen, och fortsätter:

– Tänk om Annika Billström och andra makthavare vågade prova på en metod som verkligen tar folks åsikter på allvar.

– Framtidsverkstäder är ett bra sätt att väcka engagemang och se till att alla kommer till tals. Vi har använt det ett tag och vill nu dela med oss av våra erfarenheter, säger Roger Grönroos, bildningsansvarig på Hyresgästföreningen.

Henrik Persson, henrik.persson@hyresgastforeningen.se
08–507 060 89, 070–571 64 33

Roger Grönroos
roger.gronroos@hyresgastforeningen.se
070–301 60 58

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.