Hyresgästföreningen storsatsar i sociala medier tillsammans med Actionist

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2013 11:18 CET

Med #flerhem storsatsar Hyresgästföreningen på kommunikation i sociala medier och till sin
hjälp har man valt online action marketing-byrån Actionist. Hyresgästföreningen
ska nu även digitalt sprida medvetenhet och engagera breda målgrupper i behovet
av att kraftigt öka bostadsbyggandet i Sverige.

Startskottet kommer att bli sociala media-kampanjen #flerhem. I den uppmanas människor dela sina åsikter om bostadspolitiken bl.a. genom Twitter och Instagram i ett gemensamt upprop för att bygga fler hyresrätter till rimliga priser. Det digitala innehållet som genereras kommer sedan att ges ett stort fysiskt utrymme genom projicering på viktiga byggnader runt om i Sverige under december månad.

- Idag står 289 000 unga utanför bostadsmarknaden och bostadsbristen är inte bara ett problem i storstäderna utan i 158 av landets kommuner och det påverkar hela samhällsutvecklingen. Vi har en viktig uppgift att sprida en medvetenhet kring detta och att skapa verktyg för medborgardialog, att få människor att engagera sig i frågan och visa det för våra politiker och opinionsbildare, säger Jonas Beltrame Linné som är pressekreterare på Hyresgästföreningen. Vi vill ta ett kraftfullt kliv ut i sociala medier som skapar ett brett engagemang för frågan - och vad är inte bättre än att använda det digitala innehållet i fysiska miljöer eftersom frågan faktiskt handlar om fysiska bostäder, säger Jonas Beltrame Linné.

Avstampet sker idag genom lanseringen av kampanjen #flerhem
och kommer att pågå löpande, varje dag, fram till i första hand valet 2014.

- Det är en stor ära för oss att få vara med i detta viktiga samhällsarbete. Vi vill hjälpa Hyresgästföreningen i det arbetet och medverka till att de verkligen gör ett avtryck i sociala medier, såväl kortsiktigt som långsiktigt. Vi ser en stor potential i att använda sociala medier som ett verktyg för människor att i fysiska miljöer visa vad de tycker är viktigt – kombinerat med ett konstant dagligt taktiskt arbete, säger Louise Wester, Kundansvarig och strateg på Actionist.

Arbetsgrupp Hyresgästföreningen

Minna Rahko, kommunikatör
Jonas Beltrame Linné. pressekreterare

Arbetsgrupp Actionist

Louise Wester, kundansvarig projektledare/strateg
Sophie Uesson, operativ projektledare
Anna Lindstrand, Art Director
Anna Lindstein, Copywriter

För mer information, kontakta:

Louise Wester, kundansvarig projektledare/strateg
Actionist
076-394 52 67

Jonas Beltrame Linné, pressekreterare
Hyresgästföreningen
070-259 37 07

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - vi företräder nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Cirka 13.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda.