Hyresgästföreningen välkomnar vänsterpartiets förslag om bostadsförmedling i Helsingborg

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2004 16:52 CEST

Jag läste med glädje artikeln i HD/NST idag om vänsterpartiets förslag om en kommunal bostadsförmedling i Helsingborg.

Vi inom Hyresgästföreningen välkomnar förslaget att införa en kommunal bostadsförmedling i Helsingborg. Det är en fråga vi drivit länge. Dagen system är orättfärdigt och bromsar upp integrationen i samhället. Med en kommunal bostadsförmedling ökar vi rättvisan. Dessutom kan även ungdomar som inte har föräldrar med tjocka plånböcker få en chans att ta sig in på bostadsmarknaden.

Helsingborgshem kommenterar artikeln och menar att bolaget, som har en lång erfarenhet av fastighetsförvaltning, kan fortsätta förmedla sina bostäder enligt sitt eget system. Vi menar att ingen kan säga att Helsingborgshems system är rättvist, framför allt eftersom ingen vet hur det fungerar. Vem är det som får lägenheter hos Helsingborgshem?

Moderaterna säger nej till Vänsterpartiets förslag, med huvudargumentet att det inte ger några nya lägenheter. Nej, det kanske det inte gör, men det är ett helt annat problem, där andra politiska beslut kan ge möjligheter och förutsättningar för ett ökat byggande.

Omflyttningen i staden är mycket stor och det är dessa lägenheter som i huvudsak måste fördelas, enligt ett rättvist system och av en kommunal bostadsförmedling.

Lars-Göran Aldenmark
Regionordförande
Hyresgästföreningen

För mer information kontakta:
Lars-Göran Aldenmark, 070-980 87 69

Hyresgästföreningen organiserar 41 000 bostadshyresgäster i region Norra Skåne. Vi är en rikstäckande förening och vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Vi värnar om hyresgästers trygghet, inflytande och gemenskap i boendet. Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden och demokratiskt uppbyggd förening som främjar och slår vakt om hyresgästernas intressen.