Hyreshöjningen för hyresgästerna inom Edsbyns Hyreshus varierar

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2003 11:58 CET

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Edsbyns Hyreshus är klara och innebär en höjning av hyrorna med i genomsnitt 1,37 procent. Den nya hyran tas ut från 1 januari 2004.

– Hyresvärdens yrkande var förhållandevis lågt varför det var glädjande att vi ändå lyckades hålla tillbaka höjningen något, säger Anders Severin, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Nu kommer en kommitté tillsatt av parterna att göra en fördelning av höjningen enligt en poängmodell som innebär olika höjningar beroende på lägenhetens standard, skick och läge.

För ytterligare information kontakta Anders Severin
Telefon: 018-18 93 14 eller 0709-75 90 14 (mobil)
E-post: anders.severin@hyresgastforeningen.se

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.