Hyreskravet pressat kraftigt i Dals-Ed

Pressmeddelande   •   Dec 16, 2003 09:14 CET

Nu är hyresförhandlingen klar mellan Eds-Hus i Dals-Ed och Hyresgästföreningen. Det blir hyreshöjningar från 1 januari 2004 enligt följande:

1,97 procent för de lägenheter som har så kallad kallhyra, värme och varmvatten ingår inte.
1,97 procent plus 14,40 kronor per kvadratmeter och år för de lägenheter där värme och vatten ingår, så kallad totalhyra. Det motsvarar 3,74 procent.
Hyresgästerna fick en ordenlig kalldusch när Eds-Hus presenterade sitt skyhöga krav på hyreshöjning. Bolaget krävde 8,8 procent i hyreshöjning för uppvärmda lägenheter och 7,17 procent för lägenheter med kallhyra. Kravet är det högsta i regionen och är det tredje högsta i landet bland de företag som hittills begärt hyreshöjning.

– Den av riksdagen beslutade gröna skatteväxlingen slår väldigt hårt i Eds-Hus, säger Håkan Fridolfsson, förhandlare på Hyresgästföreningen Som ändå är nöjd med att ha lyckats pressat kravet ordenligt.

och fortsätter
– Uppvärmningen är mycket dyr och det är tufft för hyresgästerna med de höga kostnaderna, som det innebär.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Håkan Fridolfsson, tel 0521-26 58 24, 070-62 36 129

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss