Hyror klara för hyresgästerna i Stockholmshem

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2007 10:50 CET

Förhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och AB Stockholmshem är nu avslutade. Överenskommelsen innebär att hyrorna i genomsnitt höjs med 1,8 procent från den 1 april 2007 och berör 31 300 hyresgäster.

AB Stockholmhem hade begärt att hyrorna skulle höjas med 3,4 procent.
- Vi menar att det var ett orimligt höjningskrav, säger Ömer Sungur, förhandlingsledare för Hyresgästföreningen. Efter granskning av kalkylen och hårda förhandlingar kunde vi enas om att en höjning med i genomsnitt 1,8 procent täcker företagets kostnader.

Överenskommelsen innebär att 62 procent av hyresgästerna får den genomsnit tliga hyreshöjningen. En viss differentiering av hyreshöjningen innebär att 21 procent av fastigheterna får en höjning med 1 procent och att resterande 17 procent får en höjning med 2,8 procent.

- Vi har nu nått en överenskommelse som ger en relativt måttlig hyreshöjning för hyresgästerna, säger Ömer Sungur.
En genomsnittslägenhet i Stockholmshem, en tvåa på 63 kvm, får en hyreshöjning med 80 kronor per månad från den 1 april.

För ytterligare information:
Ömer Sungur, förhandlingsledare, 0705 79 63 17

http://www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hgf/subscription/press/public/got oArticle?objectId=139084

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden ru nt om i landet.