Hyrorna för Uppsalahem till Hyresmarknadskommittén igen!

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2003 17:00 CET

För tredje året i rad har nu förhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Uppsalahem tillfälligt avslutats då Uppsalahem återigen valt att föra ärendet till Hyresmarknadskommittén. Uppsalahem yrkar att hyrorna ska höjas med 5,08 procent från 1 januari medan Hyresgästföreningen har medgivit en höjning på 0,8 procent från 1 januari 2004.

– Vi värnar om den så kallade självkostnadsprincipen, säger Georg Hardt, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Redan utan någon hyreshöjning alls så beräknas Uppsalahem gå med 10 miljoner kronor i vinst för 2004 och med Hyresgästföreningens bud så blir vinsten ca 15 miljoner kronor.

– Det är därför mycket förvånande att Uppsalahem inte kan nöja sig med den höga vinsten. Tankarna går snarast till ordspråket ”den som har mycket vill ha mer”, kommenterar Georg Hardt.

Uppsalahem har i förhandlingarna hävdat ett avkastningskrav från Uppsala kommun som innebär 39 miljoner kronor. Diskussionen om denna post är anledningen till att parterna nu inte kommer överens.

– Företaget kan förstås hävda olika nyckeltal i förhandlingen, men en avkastning är aldrig en kostnad och ska därför inte ligga tillgrund för hyresökningar, avslutar Georg Hardt.

När Hyresmarknadskommittén kan fatta beslut i ärendet är ännu oklart.

För ytterligare information kontakta Georg Hardt
Telefon: 018-18 93 05 eller 0703-54 55 52 (mobil)
E-post: georg.hardt@hyresgastforeningen.se

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.

Publicerad av Georg Hardt