Hyrorna klara för drygt 500 hyresgäster i Fristad

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2003 09:21 CET

Nu är hyresförhandlingen mellan Fribo i Fristad och Hyresgästföreningen avslutad. Det blir en skillnad för dem som hyr en lägenhet med eller utan värme och varmvatten enligt följande:

15 kronor per kvadratmeter och år för kallhyra, och
20 kronor per kvadratmeter och år för lägenheter där värme och varmvatten ingår.
– Fribo krävde att hyresintäkterna skulle höjas med 26,44 kronor per kvadratmeter och år. Det kravet har vi lyckats pressa, säger Ingvar Månsson, förhandlare i Hyresgästföreningen.

Friboas motiverades sitt höga krav med ökade kostnader för drift och underhåll.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Ingvar Månsson, tel 033-29 01 56, 070-69 00 377

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.