Hyrorna klara för två år framöver i Herrljunga

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2003 08:38 CET

Nu är hyresförhandlingen mellan Herrljungabostäder och Hyresgästföreningen klar. Det blev en uppgörelse som sträcker sig över två år.

Från 1 januari 2004 höjs hyrorna med 2,8 procent i genomsnitt.
Några kvarter får dessutom en extrahöjning:
Hantverksgatan, Torggatan 6 och 8 och Storgatan 44, 74–77 får ytterligare 1,5 procent,
Tornvägen får 0,5 procent ytterligare,
Stenebyvägen får ytterligare 0,3 procent.
Från 1 januari 2005 höjs hyrorna med 2,6 procent i genomsnitt.
– Vi kommer nu tillsammans med Herrljungabostäder under nästa år se över hyressättningen för att få så rättvisa hyror som möjlighet. Det skiljer mellan områdena, men det kräver engagemang bland de boende. För deras röster är värdefulla i detta arbete, säger Alf Mölleryd, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Herrljungabostäder krävde att hyrorna skulle höjas med 4,17 procent för år 2004. Kravet motiverades främst med ökade kostnader för kommunala taxor, energi och skatter, ökat underhåll, entrepenörskostnader och löner.

– Herrljungabostäder krävde att hyrorna skulle höjas med över 4 procent. Det kravet lyckades vi få ner. Med ett tvåårsavtal får hyresgästerna den tryggheten att de vet vad hyran kommer att vara för en längre tid framöver, säger Alf Mölleryd, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Mölleryd betonar att Herrljunga kommun ligger på topp nio-listan i landet när det gäller taxor. En tredjedel av hyran går åt att täcka dessa kostnader. Det skiljer över 3 500 kronor om året för en lägenhet på 70 kvadratmeter i södra Älvsborg. Alingsås ligger lägst och Herrljunga högst.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Alf Mölleryd, tel 033-29 01 50, dir 29 01 66, 070-69 00 625

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.