Hyrorna klara i Bengtsfors för två år framöver

Pressmeddelande   •   Dec 12, 2003 09:14 CET

Hyresförhandlingen är nu klar mellan Bengtsforshus och Hyresgästföreningen. Det blev ett tvåårsavtal.

Från 1 januari 2004 höjs hyrorna med 2,95 procent.
Från 1 januari 2005 höjs hyrorna med 2,75 procent.
För en lägenhet som idag kostar 4 000 kronor i månaden blir det en höjning med 118 kronor i månaden från 1 januari 2004. Av den summan gör enbart den så kallade gröna skatteväxlingen 55 kronor i månaden.

– Den gröna skatteväxlingen slår hårt i Bengtsforshus, säger Håkan Fridolfsson, förhandlare i Hyresgästföreningen, bekymrat.

Bengtsforshus krävde 4,5 procent i hyreshöjning. Ett krav som ligger över genomsnittet i riket

– Kravet från bolaget var högt. Nu med en tvåårsuppgörelse får hyresgästerna den tryggheten att man vet vad hyran kommer att bli. Vi har också kommit överens om att underhållet och servicen ska bli bättre.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Håkan Fridolfsson, tel 0521-26 58 24, 070-62 36 129

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.