Hyrorna klara i Färjelanda

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2003 11:51 CET

Nu är förhandlingen klar mellan Hyresgästföreningen och Valbohem AB i Färjelanda om hyrorna för 2004. Flertalet lägenheter kommer att övergå från kallhyra till varmhyra. Hyrorna kommer att höjas enligt följande:

Lägenheter med kallhyra höjs med 1,3 procent. Det rör de lägenheter som har egen mätare och egna avtal med elleverantör.
För de lägenheter som övergår till varmhyra och där hushållsel ingår, höjs hyran med 22,95 kronor per kvadratmeter och år.
För de lägenheter som övergår till varmhyra, men har hushållsel separat, höjs hyran med 20,75 kronor per kvadratmeter och år.

Genomsnittshöjningen för lägenheterna med varmhyra är 2,8 procent.

Företaget hade ett tufft utgångsbud. De krävde 5,4 procent i hyreshöjning och angav som skäl till höjningen ökade kostnader för underhåll, olja och energiskatt.

– Vi har lyckats pressa kravet en hel del. Och det är ju bra, säger Lars-Göran Andersson, förhandlingschef på Hyresgästföreningen. Men han är orolig för de höga taxorna och avgifterna i kommun.

– Hyresgästerna i Färjelanda får betala mycket höga taxor och avgifter, i jämförelse med närliggande kommuner. Mellan Trollhättan kommun och Färjelanda skiljer det över 300 kronor i månaden för en lägenhet på 70 kvadratmeter. Och det är oerhört mycket pengar, säger Lars-Göran Andersson.

och fortsätter
– Det är oroväckande hur de små kommunala bostadsbolagen ska kunna klara kostnaderna för drift och underhåll i framtiden. Här har kommunerna ett ansvar för sina bostadsbolag.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Lars-Göran Andersson, tel 0521-26 58 34, 070-587 37 30

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.