Hyrorna klara i Mellerud

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2003 11:30 CET

Nu är förhandlingen avslutad mellan Melleredsbostäder och Hyresgästföreningen. Hyrorna kommer att höjas från den 1 februari 2004 med 3,36 procent.

Mellerudsbostäder krävde 5,41 procent i hyreshöjning, ett krav som ligger långt över genomsnittet för landet. Orsaken är framförallt de höäga taxorna i kommunen. Bland annat höjs vattenavgiften med 14 procent och renhållningen med 14 procent.

– Det var ett mycket högt krav på över 5 procent som Mellerudsbostäder presenterade. Nu lyckades vi pressa det en del samt flytta fram en månad i tiden. Boven i dramat till höjningen är höjda taxor och avgifter i kommunen, men också ökade energikostnader, säger Håkan Fridolfsson.

Melleruds kommun har bland de högsta taxorna och avgifterna i kommunen, visar årets Nils Holgersson undersökning. Undersökningen i sin helhet finns på www.nilsholgersson.nu.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Håkan Fridolfsson, tel 0521-26 58 24, 070-62 36 129

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.