Hyrorna klara i Sotenäs för nästan 1 000 hyresgäster

Pressmeddelande   •   Dec 05, 2003 08:40 CET

Nu är hyresförhandlingen mellan Sotenäsbostäder och Hyresgästföreningen klar för nästan 1 000 hyresgäster. Hyrorna kommer att höjas med 2,65 procent från årsskiftet.

I överenskommelsen ligger också att bostadsföretaget ska satsa på ett eftersatt underhåll.

– Vi har fått många synpunkter från våra medlemmar på att underhållet är försummat. Nu har vi kommit överens om att Sotenäsbostäder ska satsa på att komma tillrätta med de problem som finns, säger Håkan Fridolfsson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Men han betonar också att taxorna är en bov i dramat. Mellan Trollhättans kommun och Sotenäs skiljer det över 270 kronor i månaden räknat på en lägenhet om 70 kvadratmeter. Det visar en färsk rapport – Nils Holgersson rapporten - om taxor och avgifter i landet.

Hela rapporten finns på www.nilsholgersson.nu

Sotenäsbostäder krävde att hyrorna skulle höjas med 4,04 procent och angav som skäl ökade kostnader för eftersatt underhåll och allmänna kostnadsökningar.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Håkan Fridolfsson, tel 0521-26 58 24, 070-62 36 129

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.