Inga dramatiska höjningar i Svenska bostäder

Pressmeddelande   •   Dec 05, 2003 08:41 CET

Hyreshöjningen 2004 i Svenska Bostäders bestånd blir i genomsnitt 2 procent. Höjningarna varierar mellan 1 och 3 procent.
– Det blir inga dramatiska förändringar på grund av läget. Höjningarna är måttliga och varierar mellan en och tre procent såväl i inner-, mellan- och ytterstaden, säger Jan-Erik Andersson.

Svenska Bostäder begärde en höjning på 1,5 - 4,5 procent, med ett genomsnitt på 3,7 procent. Det betyder att överenskommelsen ligger 45 procent lägre än vad Svenska Bostäder yrkade.

–Vårt mål har i första hand varit att begränsa storleken på hyreshöjningen. I förhållande till Svenska Bostäders krav så är jag nöjd med resultatet, säger Jan-Erik Andersson, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen Region Stockholm.

Fördelningen av hyrorna har varit en central del i förhandlingarna. 60 procent av hyresgästerna får 2 procents höjning. I normalfallet får hyresgäster i hus med de högsta hyrorna, dåliga kommunikationer, bristande närservice eller utsatt läge en lägre höjning.

För cirka 15 000 av det totala beståndets 44 000 lägenheter har överenskommelsen grundats på följande:

Ny- och ombyggda fastigheter får den lägre höjningen.
Fastigheter med de högsta hyrorna får den lägre höjningen.
Fastigheter med låga hyror får den högre höjningen.
Hyrorna i fastigheter som är likvärdiga, men som har olika hyresnivåer justeras med hjälp av de olika nivåerna.
I områden där kommunikationer eller närservice är dåliga ges de lägre höjningarna.
Hus som har ett utsatt läge får lägre höjning.
Från Hyresgästföreningen deltog förutom Jan-Erik Andersson även Ragnar Malmborg, Åke Åberg och Jan-Erik Alhall, förtroendevalda hyresgäster.

För ytterligare information:
Jan-Erik Andersson, telefon 08-507 063 16, mobil 070-302 63 16
Ragnar Malmborg, mobil 070-737 44 15

__

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.