Ingen hyreshöjning i Eksjö

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2006 09:51 CET

Det blir ingen hyreshöjning för Eksjöbostäders hyresgäster. Eksjöbostäder krävde att få höja hyran med 1,2 procent men hyran blir för andra året i rad oförändrad. Förhandlingarna med Eksjöbostäder om 2007 års hyra är klar. Parterna kunde enas om att hyran ska vara oförändrad även i år.

Enda undantaget är för hyresgästerna i kvarteret Fasanen som betalar sin hushållsel kollektivt. De får en hyresjustering på 5 kronor per kvadratmeter och år. För en trea på 75 m2 motsvarar det ca 30 kronor mer i månaden.

- Alla hushåll har genom åren drabbats av de ökade elkostnaderna för hushållselen. Vi delar företagets uppfattning att det är rimligt att de som har hushållselen i hyran idag också betalar för den delen av kostnaden, precis som de med egen elmätare fått göra, säger Rolf Wennerhag, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Kommunledningen i Eksjö har beslutat att Eksjöbostäder ska betala en borgensavgift på 220 000 kronor. Något som Hyresgästföreningen är kritisk till.

- Vi anser att det är en dubbelbeskattning av hyresgästerna och vi kommer att uppmärksamma kommunen om detta. Hyresgästerna belastas redan årligen av att Eksjöbostäder betalar tillbaka av lånet som i år blir 1,5 mkr till kommen för tidigare rivningskostnader av fastigheter, säger Rolf Wennerhag.

För mer information kontakta Rolf Wennerhag, förhandlare på 070-304 00 96 eller Anne Hägg, ordförande Hyresgästföreningen Höglandet 070-208 23 72

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.