Kalmarhem vill chockhöja hyran

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2006 17:15 CET

Kalmarhem vill höja hyran med 8,16 procent. Det är det högsta hyreskravet som hittills inkommit till Hyresgästföreningen inför 2007 års hyresförhandlingar.
- Kalmarhem måste börja se över sina kostnader och hitta besparingar, säger Anders Österman, förhandlare på Hyresgästföreningen.
Efter ett år utan hyreshöjningar vill nu Kalmarhem höja hyrorna kraftigt. Kravet ligger på 8,16 procent, vilket motsvarar 73 kronor per kvadratmeter och år. För en normalstor trea skulle det göra en hyreshöjning på cirka 455 kronor i månaden.

Anledningen till det stora kravet är främst ökade kostnader för el, då företaget skriver om sitt elavtal vilket ökar kostnaderna avsevärt.

- Kalmarhem har tecknat ett väldigt dåligt elavtal som hyresgästerna får betala priset för, säger Anders Österman, Hyresgästföreningens förhandlare.

- Kalmarhem är ett välmående företag med god ekonomi och soliditet och endast 0,2 procent outhyrt. Trots det har de regionens högsta snitthyra, säger Anders Österman.

Hyresgästföreningen kräver nu att Kalmarhem ser över sina kostnader och hittar besparingar så att hyresgästerna inte ska behöva betala för företagets dyra driftskostnader.

- I flera år har vi påtalat Kalmarhems dyra kostnader för drift och administration. Nu måste det hända något, säger Anders Österman.

Förhandlingarna inleds den 1 december.

För mer information kontakta Anders Österman, förhandlare 0491-38 87 26, 0708-42 62 92

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.