Kräver hyressänkning med 2,5 procent hos Stångåstaden

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2005 16:22 CEST

Hyresgästföreningen anser att hyrorna hos Stångåstaden i Linköping ska sänkas med 2,5 procent nästa år.
Det motsvarar cirka 115 kronor i månaden för en lägenhet på 70 kvadratmeter.

- Huvudskälet till vårt sänkningskrav är de låga räntorna. Bara det faktum att Stångåstaden anser att de kan ge rabatt på årets decemberhyra med 10 procent visar att det finns pengar att hämta, säger Benny Andersson, förhandlingschef Hyresgästföreningen region Öst.
Förhandlingsframställan till Stångåstaden lämnades i dag, fredag 21 oktober.

För ytterligare information:
Benny Andersson, förhandlingschef, Hyresgästföreningen region Öst, 013-495 44 61, 0708-91 56 45

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.