Krav på sänkt hyra med upp till 3,8 procent i Bostads AB Poseidon

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2005 13:08 CEST

Hyresgästföreningen Region Västra Sverige har i dagarna lämnat en begäran om förhandling om nästa års hyror till Bostads AB Poseidon. Föreningen kräver att hyran sänks med upp till 3,8 procent i Poseidons 23 508 lägenheter i Göteborg.

Poseidon har ännu inte kommit med något motbud eller presenterat några krav för 2006.

Skälet till kravet på hyressänkning är bland annat bolagets goda ekonomi. Förra året redovisade Poseidon ett överskott på 79 miljoner kronor.

Bolaget har inte heller några outhyrda lägenheter och såväl inflation som ränta ligger på mycket låg nivå.

Du som vill veta mer är välkommen att kontakta
Linda Zackariasson, förhandlare Poseidon, tel 031-704 50 37 eller 0708-93 05 30

Hyresgästföreningen har redan tidigare begärt sänkningar av hyran i följande västsvenska bolag:

Familjebostäder i Göteborg AB, sänkning med upp till 5 procent

Göteborgs Stads Bostads AB, sänkning med upp till 3 procent

Gårdstensbostäder AB, sänkning med upp till 1 procent

Eksta Bostads AB, sänkning med upp till 2 procent

Kungsbackabostäder AB, sänkning med upp till 2 procent

Partillebo AB, sänkning med upp till 4 procent, bolagets motkrav är höjning med 1,75 procent

Öckerö Bostads AB, sänkning med upp till 1 procent, bolagets motkrav är en generell höjning på 2 procent.

Mer om bakgrunden till kravet på sänkt hyra finner du här på vår webbplats www.hyresgastforeningen.se/vastrasverige

Med vänlig hälsning Eva Thorpenberg, pressansvarig 031-704 50 32

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.