Leifab vill höja hyrorna med 3,9 procent

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2006 16:42 CET

Lilla Edets Industri och Fastighets AB, Leifab, vill höja varmhyrorna med 3,9 procent och kallhyrorna med 3,3 procent från den 1 januari 2007.

- Flera hyregäster har redan en trängd ekonomi, så vi kommer att granska Leifabs ekonomi och se till att höjningen inte blir högre än skäligt, säger Håkan Fridolfsson, förhandlare på Hyresgästföreningen, bekymrat.
Leifab anger som skäl till höjningen bland annat ökade kostnader för underhåll och drift. Förhandlingen startar den 12 december.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Håkan Fridolfsson, 070-62 36 129, 0521-26 58 24.

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.