Listan på DO-anmälda bostadsföretag

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2007 12:50 CET

Nedanstående företag har anmälts DO av Zirian Shwani och Mohammad Fateh Atia, de två personer som deltog i Hyresgästföreningen undersökning av diskriminerande bostadsföretag Diskrimineringsbarometern och blev utsatta för diskriminering.

I de första fjorton företagen erbjöds de uppringande med svenskt namn en lägenhet, men inte Zirian Shwani och Mohammad Fateh Atia. I det femtonde fallet (Samuel Karlsson KB, Lindesberg) erbjöds den uppringande med svenskt namn en bättre lägenhet och fick ett väsentligt bättre bemötande.

Allbohus i Alvesta, Bostad i Luleå AB, Båstadhem, Ekmans fastigheter AB, Alvesta, Hyresbostäder i Karlskoga, Högsby Bostads AB, Laholmshem, Lindesbergsbostäder AB (Libo), Linnés i Kristinehamn AB, Noréns Fastighetsförvaltning, Hässleholm, Ragnarssons Fastigheter AB, Nora, Riksbyggen (ägs av Akelius men förvaltas av Riksbyggen), Luleå, Sandvikenhus AB, Torsbybostäder, Torsby, Samuel Karlsson KB, Lindesberg.

Peder Palmstierna
Hyresgästföreningen Riksförbundet