Lysekilsbostäder vill höja hyrorna med 3,9 procent

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2004 11:17 CEST

Nu har det allmännyttiga bostadsföretaget Lysekilsbostäder kommit in till Hyresgästföreningen med begäran om att höja hyrorna från årsskiftet. Kravet ligger på 3,9 procent. Det gör 195 kronor mer i månaden för en normalstor trea.

Som skäl för höjningen anger företaget ökade kostnader drift, kommunala taxor, el och underhåll.

- Vi kommer att granska företagets ekonomi och se till att höjningen inte blir större än nödvändigt. Vi är väl medvetna om den pressade ekonomin som många hyresgäster har och det viktigaste är att hålla nere kravet, säger Håkan Fridolfsson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Förhandlingen startar den 23 november.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Håkan Fridolfsson, tel 0521-26 58 24, 070-62 36 129

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för bostadshyresgäster.
Vi arbetar för sunda och bra bostäder. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti.
Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det innebär att varannan hyresgäst är medlem. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.