Måttliga höjningar för boende i AB Toarpshus

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2007 11:49 CET

Nu är förhandlingarna om 2007 års hyror klara mellan Borås kommun-ägda AB Toarpshus och Hyresgästföreningen. De berörda lägenheterna får hyreshöjningar upp till 1,5 procent från 1 april.
För en lägenhet med en månadshyra på 4 600 kronor motsvarar månadshöjningen på 1,5 procent 69 kronor.

Hyreshöjningarna sträcker sig mellan 0-1,5 procent beroende på område.

- Det är positivt att vi lyckades få ner det höga yrkandet, säger Ingvar Måsnsson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

AB Toarpshus begärde 3,1 procent i hyreshöjning från årsskiftet.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Ingvar Månsson, 070-69 00 377, 033-29 01 56.

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få rå d och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.