Mark Levengood mest eftertraktade grannen

Enligt en undersökning utförd av TNS Sifo och beställd av Hyresgästföreningen är Mark Levengood den person flest svenskar vill ha som granne. 26 procent av svenskarna skulle vilja ha honom som granne. Näst mest populär är kronprinsessan Victoria med 19 procent, som slår sin far kung Carl Gustaf med hästlängder. Levengood är mer populär bland kvinnor där 34 procent vill ha honom som granne jämfört med 19 procent bland männen.

De svarande har fått välja mellan 44 kända svenskar eller ange egna alternativ.

I undersökningen ställdes också andra frågor om grannar. 80 procent anger att de känner sina grannar. Skillnaden mellan åldersgrupperna är stor då endast 46 procent av de under 29 år anger att de känner sina grannar, att jämföra med 91 procent bland de över 50 år. Boende i bostadsrätt är den grupp där minst personer anger att de gillar sina grannar.

De egenskaper hos en granne som är mest uppskattade är att hälsa och att de lånar ut exempelvis verktyg eller matvaror som saknas.

- Bra grannar är viktigt för att trivas. Många svarar också att de vill ha precis de grannar de har idag, det är kul. Det är inte bara själva bostaden som gör att man trivs hemma, det är också viktigt att det funkar bra i bostadsområdet, säger Marie Linder, ordförande för Hyresgästföreningen som själv gärna hade haft Benny Andersson som granne.

- Han är en duktig musiker men också samhällsengagerad. Vi skulle säkert ha massor av spännande samtal, säger Marie Linder.

Benny Andersson är också den mest populära musikern i undersökningen, strax före Måns Zelmerlöw.

Svenskar verkar i övrigt uppskatta utrikesministrar då Carl Bildt är den mest populära politikern, strax före Margot Wallström. Den populäraste idrottaren är Peter Forsberg, före både folkkära Carolina Klüft och världsstjärnan Zlatan Ibrahimovic.

De här vill svenskarna ha som granne (procent)

Mark Levengood26

Salem Al-Fakir15
Markoolio14

Bakgrund

• TNS Sifo har på uppdrag av Hyresgästföreningen genomfört en undersökning bland den svenska allmänheten som är 15 år och uppåt.
  • Undersökningen är genomförd med hjälp av en webbaserad enkät till ett slumpmässigt urval i TNS Sifos onlinepanel.
  • Antalet besvarade enkäter är 1 050.
  • Undersökningen genomfördes mellan 25 juni -2 juli 2015.

Jens Lundberg, pressekreterare, 070 336 33 98.

• Organisationer

• grannar
  • marie linder

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - vi företräder nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Cirka 13.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda.

Peter Skeppström

Sofia Zouagui