Mer nöjda hyresgäster hos kommunala bostadsbolag

Pressmeddelande   •   Nov 13, 2006 13:16 CET

Hyresgäster som bor hos de kommunägda bostadsbolagen är mer nöjda med hur deras värdar sköter förvaltning, service och underhåll än de som bor privat. Det framgår av den hyresgästenkät som Statistiska Centralbyrån (SCB) för andra gången genomfört på uppdrag av Hyresgästföreningen Region Västra Sverige och där drygt 9 000 hyresgäster medverkat.

De flesta kommunala bostadsbolag får i årets mätning högre betyg av sina hyresgäster än i föregående undersökning som genomfördes under 2004. Det genomsnittliga indexbetyget ligger i år på 60 på en indexskala mellan 1-100 jämfört med tidigare 59.

Däremot har de privata fastighetsägarna backat från tidigare 52 i snittbetyg till årets 51. Anmärkningsvärt är att hälften av de undersökta privata företagen får sämre omdömen av hyresgästerna i årets mätning än 2004. Det är också bland de privata värdarna de riktigt dåliga omdömena återfinns.

- Detta är naturligtvis mycket allvarligt och de här fastighetsägarna måste omgående förbättra sin förvaltning till en nivå som är acceptabel, säger Lennart Sjöstedt, bostadspolitisk sekreterare hos Hyresgästföreningen Region Västra Sverige.

Hur nöjda hyresgästerna är skiljer stort med bolagen. Bland de kommunala värdarna får Varbergs Bostads AB även i år högst betyg (73) och även Kungsbackabostäder, Eksta, Orust Bostadsstiftelse och Partillebo ligger högt på tio i topplistan. Lägst betyg får Förbo (49).

Allra högst betyg får privatägda Örgryte Bostads AB som äger 442 lägenheter i 60-talsområdet Prästgårdsängen i Göteborg. Bolaget får 77 i indexbetyg och är därmed enligt hyresgästernas åsikt regionens bästa hyresvärd.

Du som vill veta mer är välkommen att kontakta:

Lennart Sjöstedt, bostadspolitisk sekreterare, 031-704 50 50, 0708- 11 39 28

Arnold Wittgren, utredare, 031 - 704 50 22, 0708-27 99 97

Med vänlig hälsning Eva Thorpenberg, pressansvarig 031-704 50 32

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.