Möt vinnaren i sommarens novelltävling

Pressmeddelande   •  Sep 23, 2003 12:32 CEST

”Hon hade alltid svårt för dom nya melodierna. Förvisso hade hon löst de flesta men det var några av de där dunka-dunka låtarna som hon inte kände igen….”

Så börjar vinnarnovellen Lodrätt Fyra som du kan läsa i sin helhet i Hyresgäster i väster nummer 5/2003. Det är en berättelse om den spirande vänskapen mellan Karin som sitter vid köksbordet med sitt Melodikryss och målaren som kommer för att måla om balkongräcket till hennes lägenhet.

Lodrätt Fyra är författaren Daniel Svärds novelldebut och det är också första gången han prisbelönas i sådana sammanhang. Daniel Svärd kommer ursprungligen från Skövde men är numera bosatt i Stockholm och arbetar som TV-fotograf/videoredigerare.

Lodrätt Fyra var ett av drygt fyrtio inskickade bidrag till den tävling som Hyresgästföreningen Region Västra Sverige utlyste i våras. Juryn har bestått av Carin Mannheimer, författare och regissör, Thomas Kristiansson, Krönikör GP, Barbro Engman, ordförande Hyresgästföreningen Riksförbundet, Katarina S Hallingberg, journalist och Bibbi Leykauff, journalist och ansvarig utgivare för Hyresgäster i Väster.

Prissumman på 5 000 kronor delas ut vid en ceremoni lördag 27 september klockan 14.00 i Hyresgästföreningens monter C 05-24 på Bok & Bibliotek. Välkommen dit för att träffa både pristagare och jury.

Eva Thorpenberg
Vik pressansvarig
Hyresgästföreningen Region Västra Sverige
Första Långgatan 21 413 27 Göteborg
031-704 50 23, 0733-22 37 33

www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hgf/subscription/press/public/gotoArticle?objectId=50993

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.