Nils Holgersson har landat!

Pressmeddelande   •  Sep 10, 2003 09:14 CEST

Taxorna i Örebro ökar!

Idag släpps årets rapport från Avgiftsgruppen om taxor och avgifter för fjärrvärme, sophämtning, el och VA. Här kommer de intressantaste resultaten för Örebro län.

-I Örebro län sticker framför allt Ljusnarsberg ut där har kostnaderna ökat mer än för övriga kommuner i länet, säger Lars Gustafsson förhandlare på Hyresgästföreningen Region Mitt.

Listan över de dyraste kommunerna i vårt län toppas av Askersunds kommun. Där är kostnaden 2.994 kr högre per år för en lägenhet på 70 kvm än i den billigaste kommunen som är Örebro.

Noterbart är att Örebro kommun ligger bland de lägsta i landet på avgifterna för vatten och avlopp.

- Uppgifterna i undersökningen kommer vi att ta med oss i de kommande hyresförhandlingarna, avslutar Lars Gustafsson.

Undersökningen baseras på en snittlägenhet på 70 kvm2

Med pressmeddelandet bifogas en förteckning med samtliga siffror för Örebro län.

I Avgiftsgruppen samarbetar HSB, SABO, Sveriges Fastighetsägare, Riksbyggen och Hyresgästföreningen. Samarbetet har inneburit en ökad slagkraft då det gällt att uppmärksamma förbrukningskostnaderna som en stor del av boendekostnaden.

Holgerssonrapporten i sin helhet med bilagor finns att hämta på www.nilsholgersson.nu

För kommentarer – kontakta: Lars Gustafsson Hyresgästföreningen på tel 019-16 48 06, mobil 070-642 84 73

Hyresgästföreningen organiserar drygt 60.000 bostadshyresgäster i Region Mitt (Dalarna, Värmland, Södermanland och Örebro län). Vi är en rikstäckande förening och vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Vi värnar om hyresgästers trygghet, inflytande och gemenskap i boendet. Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden och demokratiskt uppbyggd förening som främjar och slår vakt om hyresgästernas intressen.

För presskontakter kontakta Kommunikationssekreterare Fredrik Andersson Tel: 019-16 48 18 mobil 0705-13 46 09 E:post: fredrik.andersson@hyresgastforeningen.se

www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hgf/subscription/press/public/gotoArticle?objectId=50352

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.