Nu är hyrorna klara för de cirka 7 000 hyresgästerna hos AB Bostäder

Pressmeddelande   •   Dec 05, 2003 08:39 CET

Förhandlingen mellan Hyresgästföreningen och AB Bostäder är nu klar. Det blir hyreshöjningar från årsskiftet fördelade på lägenhetstyp:

Ettor: 113 kronor i månaden
Tvåor: 128 kronor i månaden
Treor: 143 kronor i månaden
Fyror: 158 kronor i månaden
Femmor och större lägenheter: 173 kronor i månaden.

AB Bostäders krav på 5,31 procent gav hyresgästerna en ordentlig kalldusch, ett krav som hamnade på topp 14-listan i landet över höga krav. Nu blir höjningen i genomsnitt cirka 3 procent.

– I förhandlingen lyckades vi få gehör för vår syn att det är orimligt att hyresgästerna ensamma ska få stå för notan för att först betala ökade kostnader för driften och bristen på underhåll under de senaste 15-20 åren och dessutom Borås kommuns krav på att höja hyrorna för att bolaget ska kunna bygga nya bostäder. Och det är viktigt, säger Ingvar Månsson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

och fortsätter
– Under nästa år kommer vi tillsammans med bolaget att ta reda på vad hyresgästerna i allmänhet ser på värdet av att bo i de olika bostadsområdena och typer av lägenheter. Resultaten kommer sedan att ligga till grund för att åstadkomma rättvisare hyror mellan de olika bostadsområdena.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Ingvar Månsson, tel 033-29 01 56, 070-690 03 77

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.