Ny ordförande för hyresgästerna i Småland-Blekinge

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2006 09:56 CEST

Anders Engström från Kalmar tar över rodret som regionsordförande i Hyresgästföreningen Småland-Blekinge. Han valdes enhälligt igår kväll på regionens årsmöte.

- Den viktigaste frågan just nu är att säkra hyrestaket, säger Anders Engström.

Anders Engström, 62, är verksamhetschefen för internationella frågor i Kalmar kommun som nu utökar sina uppdrag med ännu ett. Han tar över rodret efter Eva-Britt Svensson som regionsordförande för Hyresgästföreningen Småland-Blekinge.

- Jag har alltid varit engagerad och aktiv såväl fackligt som i olika internationella organisationer. Ett av mina stora intressen har länge varit internationell solidaritet, berättar han.

Anders Engström har varit aktiv inom Hyresgästföreningen på lokal nivå i flera år och i regionstyrelsen i två år.

- Bostaden kommer alltid att vara ett av våra primära behov. Allas rätt till en god bostad till en rimlig kostnad är vårt yttersta mål, men ibland kan det kännas långt borta. I synnerhet nu när flera politiska viljor talar om att ta bort hyrestaket, säger han.

Hyrestaket är det tak som allmännyttan bildar för de privata värdarna. Tas hyrestaket bort kan hyrorna höjas kraftigt.

- Det handlar om hyresgästernas trygghet. Om tryggheten att kunna bo kvar i sitt hem. Det är vår skyldighet att slåss för hyrestaket och att bruksvärdessystemet är tryggat i framtiden, säger Anders Engström.

Regionens årsmöte antog under kvällen ett uttalande. Hyresgästföreningen kräver besked från samtliga partier inför höstens val om vilken inställning de har till bruksvärdessystemet och framförallt till hyrestaket.

För mer information kontakta Anders Engström 070-549 88 30 eller 0480-45 00 96 (arb). Högupplöst foto finns på www.hyresgastforeningen.se/smaland-blekinge under rubriken "Pressrum", klicka sedan på "Bildarkiv".

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.