Nya hyresförhandlingar i Ludvika

Pressmeddelande   •   Mar 01, 2006 11:17 CET

Hyresgästerna skall inte betala för tomma lägenheter

Det står helt klart sedan Hyresmarknadskommittén (HMK) uttalat sig i tvisten mellan Hyresgästföreningen och de allmännyttiga bostadsföretagen i Ludvika och Säter.

I beslutet står det klart angivet att företagens hyresgäster inte kan bära ett hyresbortfall av den storleksordning som förekommer i de båda fallen. Det är istället ägaren som måste vidta åtgärder för att lösa problemen på den lokala bostadsmarknaden. HMK uppmanar parterna att tillsammans med ägaren tillsätta en utredning som skall se hur man kan hantera de tomma lägenheterna.

-Det här är ett uttalande som helt klart stödjer vår hållning i hyresförhandlingar där kostnaden för tomma lägenheter är stor, säger Tord Wallin, förhandlingschef på Hyresgästföreningen Region Mitt.

Hela pressmeddelandet i filen nedan

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.