Nytta förenat med nöje

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2004 08:46 CEST

Det var nytta förenat med nöje när Hyresgästföreningen fanns på plats på Stora Torget och på fyra andra platser i Borås 26 maj. Precis som arrangörerna hade utlovat i förväg.

Trots kall vind och regn kom boråsarna. Mest besökare var det på Stora Torget och Högskolan. I tältet på Stora torget serverades kaffe. Kulturskolans brassensemble spelade, cyklar stöldmärktes och där fanns möjligheter att få svar på frågor om boendet.

På plats fanns föreningens förhandlare, jurister och förtroendevalda. Mest återkommande frågor var om hyran är rimlig och vilken standard man som hyresgäst har rätt att kräva i lägenheten och tvättstugan, men det handlade också om hyresavtal och störningar.

Det är svårt att veta vilka rättigheter och skyldigheter man har som hyresgäst. Många litar på sin fastighetsägare. Nu fick de svar direkt.

Årets Hyresvärd i Borås
Charmilla Fastighets AB fick ta mot utmärkelsen Årets Hyresvärd i Borås kommun, av Arne Nilsson, regionchef i Hyresgästföreningen.

Juryns motivering:
Charmilla Fastighets AB har utsetts till årets hyresvärd i Borås kommun 2004 tack vare sin inställning att förvaltning ska ske med ett långsiktigt perspektiv och inte för kortsiktig spekulation. Vidare åtgärdar Charmilla Fastighets AB alltid överenskomna reparationer och underhåll på ett prompt och tillfredsställande sätt.
18,7 miljoner sparade åt hyresgästerna i Borås
Det är mycket pengar som sparats åt boråsarna, hela 18,7 miljoner kronor.

Boråsarna fick gissa hur mycket pengar Hyresgästföreningen sparade åt hyresgästerna i Borås kommun under senaste förhandlingsomgången. Få kunde gissa rätt, de flesta tippade 2–3 miljoner kronor. Men vinnaren i tävlingen var närmast svaret och chansade att det var 20 miljoner.

Besparingen är räknad på vad de allmännyttiga och privata fastighetsägarna inom Borås kommun krävde i hyreshöjning och vad det faktiska resultatet blev.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Arne Nilsson, regionchef, 070-32 40 377
Monica Bogsjö-Andersson, 0730-215 134

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för bostadshyresgäster.
Vi arbetar för sunda och bra bostäder. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti.
Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det innebär att varannan hyresgäst är medlem. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.