Överaskande högt yrkande från Svenska Bostäder

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2004 18:00 CEST

Svenska Bostäder begär att hyrorna för 2005 höjs med i genomsnitt 4,3 procent. Det innebär en hyreshöjning på cirka 230 kronor i månaden för en genomsnittlig trerummare. Svenska Bostäder vill fördela hyreshöjningen mellan olika områden inom ett intervall på 2,3-6,3 procent. Det motsvarar höjningar från cirka 120 till 340 kronor i månaden för en genomsnittlig trerumslägenhet.

- Spontant känns yrkandet överraskande högt inte minst mot bakgrund av Svenska Bostäders stabila ekonomi. Jag tror detta förstärker hyresgästernas oro över att delar av den hyra man betalar används för att finansiera olika politiska projekt som ombyggnaden av Vällingby Centrum eller förvärvet av Skatteskrapan, säger Anders Joachimsson, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen i Stockholm.

- Eftersom Svenska Bostäder är hyresledande för flertalet hyresgäster i det privatägda fastighetsbeståndet i Stockholm riskerar många hyresgäster drabbas hårt och det är oroande, säger Anders Joachimsson och fortsätter:

- Nu får vi analysera den kalkyl som ligger till grund för den begärda höjningen. Bakom kraven ligger ökade driftskostnader. Målsättning är förstås att begränsa hyreshöjningen och träffa en överenskommelse som våra medlemmar upplever rättvis och rimlig.

Hyresgästföreningens regionstyrelse i Stockholm har inför höstens hyresförhandlingar fastslagit att det övergripande målet är att hyrans andel av den disponibla inkomsten ska minska.

För ytterligare kommentarer:
Anders Joachimsson, förhandlingsledare, telefon 08-507 061 75, mobil 070-301 60 30.

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för bostadshyresgäster.
Vi arbetar för sunda och bra bostäder. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti.
Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det innebär att varannan hyresgäst är medlem. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.