Oförändrad hyra i året första hyresöverenskommelse i regionen

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2006 10:14 CET

Den 15 november träffade Hyresgästföreningen och Tyresö Bostäder en hyresöverenskommelse för det kommande året. Överenskommelsen innebär att hyresgästerna får oförändrad hyra under 2007.

- Hyresgästföreningens mångåriga arbete mot hyreshöjningar har nu äntligen gett resultat, kommenterar Wolfgang Hed, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen region Stockholm. Hyrorna i Tyresö har länge varit höga och därför måste det här anses vara ett bra förhandlingsresultat.

Utöver oförändrade hyror för 2007, kommer eventuell sänkningen av fastighetsskatten att komma hyresgästerna tillgodo. Hur och när detta skall ske kommer att fastställas vid en separat förhandling vid halvårsskiftet.

För ytterligare information:

Wolfgang Hed, förhandlingsledare
Hyresgästföreningen region Stockholm
Telefon: 070-301 60 08

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.