Oförändrade hyror inom Strängnäs Bostads AB - och hyrespengar tillbaka!

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2006 10:04 CEST

Efter rekommendation från hyresmarknadskommittén kunde Strängnäs Bostads AB och Hyresgästföreningen slutligen göra upp om hyrorna för 2006. Resultatet blev oförändrade hyror! Men på hyresavin blir det en sänkning. Anledningen till detta är att en retroaktiv höjning för 2005 fördelats över perioden april till december -05. I och med årsskiftet skall den retroaktiviteten avräknas från hyrorna. För hyresgästerna betyder det att hyran sänks med 0,45 % från årsskiftet. Det motsvarar 21 kronor per månad för en normalstor 3-rumslägenhet. Avräkningen för januari till april görs på juni-hyran.

- Uppgörelsen betecknar vi som en framgång. Nollan från Hyresmarknadskommittén är ett bevis på att kommittén delar vår uppfattning att bolaget kan hantera sina kostnader 2006 utan att behöva höja hyran, säger Marcus Kjellin, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Någon förståelse för bolagets påstående att detta kan drabba underhållet har Marcus Kjellin inte.

- Kommunens krav på bolaget leder till att pengar låses in och läggs på hög. Det är miljonbelopp årligen och det är dessa pengar som skall användas till underhåll. Då räcker de hyror som redan utgår, enligt Marcus Kjellin.

För ytterligare information, kontakta: Marcus Kjellin, förhandlingsledare tfn 070-245 46 13

Hyresgästföreningen Region Mitt

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.