Olagligt begära 14 miljoner av Stångåstaden

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2005 09:16 CEST

När de tre borgerliga oppositionspartierna i Linköping vill ta 14 miljoner från Stångåstaden begår de en olaglighet. Det fastslår Hyresgästföreningen.

- Dessutom ges ett klart budskap till hyresgästerna - era hyror ska bidra till att hålla skatten nere i Linköpings kommun, säger Erik Malmberg, kommunikatör på Hyresgästföreningen region Öst.

- Lagligt kan kommunen ta en utdelning på i storleksordningen 1,5 miljoner, fortsätter han.
Den del av Stångåstadens aktiekapital kommunen kan begära utdelning på uppgår till cirka 22 miljoner kronor. Det är de pengar Linköpings skattebetalare bidragit med under bolagets 63-åriga historia.

Det är i sammanhanget en försvinnande liten summa. Bara sedan 1997 har kommunen fått tillbaka 236 miljoner genom de skattetransaktioner som genomförs inom koncernbolaget Stadshus AB. Skattebetalarna har således med råge redan fått tillbaka sin insats.

Sålde för framtida behov
Moderaterna, folkpartiet och kristdemokraterna i Linköping hänvisar till Stångåstadens vinst på runt 400 miljoner i samband med försäljningen av lägenheter i Ryd och Skäggetorp tidigare i år.

- Det motiv Stångåstaden hade för att sälja var att pengarna behövdes för framtida satsningar. Man sålde knappast för att pengarna ska gå till kommunens behov av resurser inom omsorgen. Det inser nog vem som helst.

Farhågorna besannade
Hundratals miljoner av Stångåstaden hyresintäkter har de senaste åren använts till att öka bolagets aktiekapital. Hyresgästföreningen försökte få den saken rättsligt prövad men gavs inte prövningstillstånd av formella skäl. Något liknande har inte skett någon annan stans i Sverige.
- Bland annat befarade vi att mindre nogräknade politiker skulle ha fräckheten att begära utdelning på ett aktiekapital som byggts upp enbart med hjälp av hyresintäkter. Tyvärr har nu våra farhågor besannats, säger Erik Malmberg.

För ytterligare information: Erik Malmberg, kommunikatör Hyresgästföreningen region Öst.
013-495 44 59, 0708-10 27 44

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.