Organisationer och forskare går samman mot diskriminering och rasism

Pressmeddelande   •   Mar 29, 2006 09:10 CEST

Ett trettiotal forskare och lika många organisationer enades vid den konferensen Rum för alla om att samarbeta mot diskriminering, segregering och rasism. Ett första steg är att utarbeta ett gemensamt dokument - Charta 06.

- Det är första gången som så här många föreningar möts i frågor om diskriminering som ju påverkar många människors vardag, säger Barbro Engman, förbundsordförande i Hyresgästföreningen. Det ger styrka att vi har med oss forskningsvärlden när vi nu ska gå från ord till handling. Charta 06 ska bli den gemensamma plattform som varje organisation kan utgå ifrån, säger Barbro Engman.

- Varken diskriminering, segregation eller rasism är naturliga, rättvisa eller normala fenomen. Det är konstruerade missförhållanden. Vi kan välja att behålla dem eller förändra dem, säger Barbro Engman.

Hyresgästföreningens första bidrag är att från och med i höst återkommande undersöka diskrimineringen på hyresmarknaden.

Hyresgästföreningen tog initiativ till arrangemanget och organisationer som deltog var Afrosvenskarnas Riksförbund, Landsorganisationen, Adolf Fredriks församling, Centrum mot Rasism, Folkbildningsförbundet, Stadsmissionen, Sveriges Muslimska Råd • Svenska FN-förbundet, SEKO, Uppropet mot Diskriminering, Segregation och Rasism, Korpen, Iranska Riksförbundet, Folkets Hus och Parker, Kurdiska Riksförbundet, ABF, Fackligt Aktiva Invandrare, Byrån för Lika Rättigheter, Verdandi, Kvinnonätverket i Botkyrka.

-------------------
Peder Palmstierna