- Orimliga krav från SABO

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2003 14:03 CEST

- De allmännyttiga bostadsföretagen måste få ett rejält tillskott i kassan.Det var budskapet när de allmännyttiga bostadsföretagens organisation SABO idag kallade till presskonferens om årets hyresförhandlingar. Enligt SABO behöver medlemsföretagen höja hyrorna med i genomsnitt 4,6 procent.

- Den siffran är helt orimlig, säger Barbro Engman, förbundsordförande i Hyresgästföreningen. Hyresnivåerna är fortfarande alldeles för höga. SABOs krav spär bara på klyftorna i boendet. Under många år har hyrorna hållits under inflationen och vi vill inte se något trendbrott. Hyresgästföreningens mål är att hyran för en genomsnittlig tvårummare ska ned till 25 procent av en genomsnittlig disponibel inkomst. Idag är andelen 28 procent.

Hyresgästföreningen har hittills fått in krav på hyreshöjningar för 120 000 lägenheter i 27 företag. I genomsnitt kräver de hyreshöjningar på 4,2 procent, vilket alltså är lägre än den siffra SABO anger. Två tredjedelar av de lägenheterna finns i solida företag på starka marknader som exempelvis Stångåstaden i Linköping och Familjebostäder i Stockholm.

- Jag har svårt att se att de företagen har några större hyreshöjningsbehov. Något som gör mig upprörd är att kommunerna allt oftare plockar sina bostadsföretag på pengar för att täppa till hål i kommunkassan. Det är inget annat än en extraskatt på hyresgästerna. Höga hyreskrav kommer dessutom att försvåra löneförhandlingarna, varnar Barbro Engman.

Den hyreshöjning Familjebostäder i Stockholm vill ha ut motsvarar en löneökning på två procent för ett sjukvårdsbiträde.

Peder Palmstierna
Hyresgästföreningen Riksförbundet