Orimligt hyreskrav för 2005 från Stockholmshem

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2004 19:28 CEST

Stockholmshem begär att hyrorna höjs med 4,28 procent för 2005. Det motsvarar en höjning med över 210 kronor i månaden för en genomsnittlig trerummare.

- Det är ett orimligt hyreskrav, säger Ömer Sungur, förhandlingsledare för Hyresgästföreningen. Bolaget har god ekonomi, det är låg inflation och en generellt sett låg räntenivå.

Stockholmshem motiverar sitt yrkande med bland annat ökade driftskostnader.

- Nu måste förhandlingsdelegationen granska kalkylen som företaget bygger sitt yrkande på, förklarar Ömer Sungur. Vår målsättning är att begränsa hyreshöjningen och träffa en överenskommelse som våra medlemmar upplever som rättvis och rimlig.

För ytterligare information:
Ömer Sungur, telefon 08-507 063 17, mobil 070-579 63 17

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för bostadshyresgäster.
Vi arbetar för sunda och bra bostäder. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti.
Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det innebär att varannan hyresgäst är medlem. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.