Politiker i Göteborg fortsätter säga nej till bostadsförmedling

Pressmeddelande   •   Okt 23, 2003 09:51 CEST

Till skillnad mot i Stockholm där politiker av alla kulörer är överens om att ha en kommunal bostadsförmedling för att öka servicen för såväl bostadssökande och fastighetsägare är politikerna i Göteborg fortsatt negativa. Det framgick av den hearing som Hyresgästföreningen Region Västra Sverige i eftermiddag anordnade på Hotell Eggers i Göteborg.

- En bostadsförmedling löser inte problemen med bostadsbristen, ansåg socialdemokraternas företrädare, statssekreterare Alexander Sofroniou som inte heller ansåg att kötid var någon bra princip att förmedla lägenheter utifrån.

- I stället ska det vara behoven som avgör vem som ska få lägenhet i första hand.

Inte heller moderaterna och folkpartiet ansåg att det finns behov av en bostadsförmedling utan tycker att dagens system med Boplats Göteborg fungerar.

Vänsterpartiets Marie Lindén, ordförande i styrelsen i Bostads AB Poseidon, pläderade som enda politiker för en bostadsförmedling.

- Även om det skulle byggas mer innebär inte det att vi får en rättvis fördelning av de lägenheter som finns. Vi behöver en bostadsförmedling av samma typ som finns i Stockholm för att skapa ett rättvist system för de bostadssökande..

Gunnar Söderholm, tidigare chef för Stockholms Stads Bostadsförmedling AB, numera biträdande statsdirektör i huvudstaden, redogjorde ingående för hur förmedlingsarbetet i Stockholm är uppbyggt. Förmedlingen där finansieras av köavgifter och det är kötiden som avgör vem som i första hand erbjuds lägenheten. Ett system som accepteras av såväl bostadssökande och fastighetsägare.

Hyresgästföreningens uppfattning är att även rikets andra stad behöver en kommunal bostadsförmedling av samma typ som i Stockholm för att skapa en mer rättvis och trygg förmedling av de bostäder som ändå finns.

Eva Thorpenberg-Paulsson, vik pressansvarig«br»«br»031 - 704 50 23«br»0733 - 22 37 33