Pressinbjudan: En unik överenskommelse mellan Hyresgästföreningen och ett stort privat fastighetsbolag om nästa års hyresnivåer

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2013 14:11 CET

Välkommen till pressträff med Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen och VD:n för ett stort nationellt fastighetsbolag med fastigheter i både Stockholm, Göteborg, Linköping och Norrköping. De berättar om varför de gör denna överenskommelse och vad det betyder för hyresgästerna.

-Hyresvärdarna har ett mycket gynnsamt läge inför årets hyresförhandlingar som ger dem stora möjligheter att ta både ett samhällsekonomiskt ansvar och skapa bättre ekonomiska förutsättningar för sina kunder, Sveriges tre miljoner hyresgäster, säger Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen.

-Det känns därför väldigt bra att en privat fastighetsägare är beredd att ta det ansvaret för sina hyresgäster och för den ekonomiska utvecklingen i stort. Det är också positivt att de vill arbeta gemensamt med oss för att hyresrätten ska få förutsättningar att vara en konkurrenskraftig boendeform, säger Barbro Engman.

Tid: Onsdag 4 december kl 11.00

Plats: Hyresgästföreningen, Drottninggatan 42, Linköping

Ingen föranmälan krävs.

För mer information, kontakta:

Anna Wennerstrand, pressansvarig Hyresgästföreningen 076-798 08 74

Erik Elmgren, förhandlingsansvarig Hyresgästföreningen 070-623 02 15

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - vi företräder nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Cirka 13.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda.