Regionen och Södermalmsföreningen enas för att rädda hyresrätten

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2006 17:10 CET

På onsdagen fick styrelsen för Hyresgästföreningen Södermalm åter tillgång till sin lokal på Krukmakargatan. Detta efter ett beslut av regionstyrelsen i Hyresgästföreningen region Stockholm.

- Hyresgästföreningen behöver vara enad för att ta itu med de allvarliga hot som just nu utmanar hyresgästerna i Stockholm. Alla krafter behövs i arbetet med att försvara hyresrätten i regionen. I Stockholm riskerar tiotusentals familjer att drabbas av uppslitande ombildningsprocesser, vilket
hotar alla hyresgästers trygghet, säger regionordförande Terje Gunnarson.

- Kampen för att rädda hyresrätten är det viktigaste för Hyresgästföreningen, avslutar Jaana Andersson, ordförande i Hyresgästföreningen Södermalm och Terje Gunnarson, ordförande Hyresgästföreningen region Stockholm.

För ytterligare upplysningar:
Terje Gunnarson, telefon 070-301 61 50.

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.