Sävebo vill höja hyran

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2003 16:39 CET

Tomma lägenheter och höjda taxor. Därför vill Sävebo höja hyran. För en trea vill Sävebo ha 144 kronor mer i månaden.

Sävebo har begärt förhandling om nästa års hyror. I sin begäran vill man höja hyrorna med 3,5 procent, vilket innebär en höjning på cirka 23 kronor per kvadratmeter och år.
I förhandlingsunderlaget uppger Sävebo att anledningen till det yrkade kravet på höjda hyror är ökade taxor och avgifter på vatten, sophämtning och el. Dessutom har Sävebo uppgett att kostnaderna för underhåll kommer att öka.

Företaget dras med stora hyresförluster på grund av många outhyrda lägenheter, vilket påverkar företagets budget negativt. Hyresgästföreningens inställning är att tomma lägenheter inte ska betalas av hyresgästerna.

Förhandlingarna om hyran kommer att inledas den 11 december.

För mer information kontakta Rolf Wennerhag 036-30 49 14, 070-304 00 96

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.