Sandhultsbostäder vill höja hyrorna med 3,01 procent från den 1 januari 2005

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2004 13:15 CEST

Nu har det allmännyttiga bostadsföretaget AB Sandhultsbostäder kommit in till Hyresgästföreningen med begäran om att höja hyrorna från årsskiftet. Kravet ligger på 3,01 procent. Det gör 135 kronor mer i månaden för en lägenhet som idag kostar 4 500 kronor.

- Det är ett överraskande högt krav. Sandhultsbostäder har gått ifrån att ha haft en usel ekonomi till ett bolag som har en god ekonomi. Att i detta läge oro sina hyresgäster med ett kraftigt krav känns lite magstarkt, säger Ingvar Månsson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Som skäl för höjningen anger företaget ökade kostnader för driften och underhåll.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Ingvar Månsson, tel 033-29 01 50, 070-69 00 377

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för bostadshyresgäster.
Vi arbetar för sunda och bra bostäder. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti.
Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det innebär att varannan hyresgäst är medlem. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.